enertec 1/2025 | Page 26

ILMOITUS

TIEOSUUDEN TODELLINEN KUNTO SELVIÄÄ KANTAVUUSMITTAUKSILLA

TEKSTI : ARI MONONEN
Tieverkko on syytä pitää kunnossa niin liikenneturvallisuuden kuin huoltovarmuudenkin takia . Esimerkiksi tuulivoimalaitosten rakentamisessa tarvitaan usein raskaita erikoiskuljetuksia , joita varten monien teiden rakennetta ja kestävyyttä on tutkittava muun muassa kairaamalla .
KUN TIEALUEIDEN ja tieverkon mittauspalveluihin erikoistuneen West Coast Road Masters Oy : n ammattilaistiimi lähtee nelivetomaasturilla töihin eri puolille Suomea , mukana matkassa voi olla esimerkiksi rakennekerroskaira , päällysteporausyksikkö sekä useampiakin levykuormituslaitteita .
” Olemme juuri menossa tekemään kairauksia Pohjois-Pohjanmaan tieverkostoon ELY-keskuksen toimeksiannosta . Sieltä jatkamme Lappiin ja Etelä-Pohjanmaalle ”, toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio kuvaili kairaustiimin työtilannetta juuri joulun alla .
” Työlistalla on muutamia yksityisteitäkin , joiden kantavuutta kartoitamme . Tyypillisesti hoidamme yksityisteiden mittauksia satunnaisesti , kun epäillään pehmeikköjä ja kun tieosuuksille on tulossa raskaita muuntajakuljetuksia tai vastaavia .”
Monesti teiden kuntoa on mitattava juuri siksi , että pienehköjen teiden kautta joudutaan kuljettamaan esimerkiksi erityisen painavia muuntajia , voima-akkuja tai suurikokoisia teräsputkia . Niitä ehkä tarvitaan rakenteilla oleviin tuulivoimapuistoihin tai muille voimalaitostyömaille .
” Sellaiset tilanteet tuovat meille yleensä paljon uusia kairaus tehtäviä ”, Vainio kertoo .
Sää rikkoo teitä Kevään 2025 aikana West Coast Road Masters Oy : n kuntotutkijoita tulevat työllistämään myös Pohjois-Suomen päätieverkon laajemmat kantavuusmittaukset . Monille pohjoisille tieosuuksille kaavaillaan parannustöitä huoltovarmuuden ylläpitämiseksi .
Roudan ja raskaan liikenteen ohella tiepohjien kuntoa heikentävät nykyään monesti sään ääri-ilmiöt .
” Hiljattain esimerkiksi Sastamalassa oli laajoja tulvia . Mittasimme sitten siellä teiden kantavuuksia . Kaupunki halusi varmistaa tierunkojen olevan hyvässä kunnossa , ennen kuin tiet avattiin uudelleen liikenteelle ”, Vaino selittää .
” Olemme usein tehneet asfalttipäällystekairauksia , joilla selvitetään päällystetyn tieverkon todellista kuntoa . Mittaamme kantavuuksia , kun teille on tulossa raskaita kuljetuksia .”
” Tutkimme samalla bitumin ominaisuuksia . Sellaista tutkimustietoa ELY-keskus tarvitsee ensi vuonna tehtäviä päällystystöitä varten ”, Vainio mainitsee .
Levykuormituskokeita tuulipuiston tiestöllä .
Tieverkossa on paljon korjausvelkaa , joten teitä on kunnostettava .
” Toisaalta kairauksia tarvitaan myös silloin , kun huonokuntoisia päällystettyjä teitä muutetaan sorateiksi .”
Parannusta tarvitaan Viime vuosina tieverkon kuntotutkimukset ovat Vainion mukaan jatkuvasti lisääntyneet .
” Tutkimustöitä pystytään jatkamaan läpi vuoden . Routa ei haittaa kairausvasaran toimintaa ”, hän vakuuttaa .
” Yrityksellämme on Porissa oma laboratorio , jossa tutkitaan teiden kantavista kerroksista otetut murskanäytteet . Geologi pystyy tutkimaan kiviaineslaboratoriossa vaikkapa kallionäytteiden rakenteellista kestävyyttä . Asfalttinäytteet lähetämme helsinkiläisen laboratorion tutkittaviksi .”
” Näytteitä tutkitaan kahdessa vuorossa ja teemme pitkiä päiviä , joten ensimmäisiä tuloksia saadaan tyypillisesti jo noin kahden päivän kuluttua .”
Nyttemmin valtion säästötoimet uhkaavat pienentää tiepäällysteiden kunnostusbudjetteja .
” Kansantaloudenkin kannalta olisi kuitenkin tärkeää , että Suomen tieverkossa on suorat ja tasaiset päällysteet . Teiden kunnolla on vaikutusta myös rekkojen polttoaineenkulutukseen ja samalla kuljetusliikkeiden toiminnan kannattavuuteen ”, korostaa Vainio . n
Lisätietoja : www . roadmasters . fi
26 enertec 1 / 2025