enertec 1/2025 | Page 30

Suurten komponenttien logistiset haasteet Tuulivoimapuistojen rakentamisessa ja ylläpidossa käytettävät komponentit ovat valtavia . Yksi modernin tuulivoimalan lapa voi olla yli 80 metriä pitkä , ja kokonaisen voimalan paino perustuksineen voi nousta satoihin tonneihin . Tällaiset komponentit vaativat erityislogistiikkaa sekä kuljetusreiteillä että satamissa , joissa ne vastaanotetaan ja varastoidaan ennen jatkokuljetusta asennuspaikalle .
Merikuljetukset ovat usein ainoa mahdollinen ratkaisu , sillä monet tuulivoimaloiden osat ovat liian suuria tai raskaita tieliikenteessä kuljetettaviksi pitkiä matkoja . Tästä syystä satamien infrastruktuurilla , nostokalustolla ja erikoislogistiikan palveluilla on merkittävä vaikutus hankkeiden sujuvuuteen .

Merikuljetukset ovat usein ainoa mahdollinen ratkaisu .
Suomen satamat tuulivoimateollisuuden tukena Useat Suomen satamat ovat vastanneet kasvavaan tuulivoimaloiden kuljetustarpeeseen investoimalla tiloihinsa ja laitteistoihinsa . Alla on muutamia esimerkkejä satamista , jotka ovat keskeisessä roolissa tuulivoimapuistojen rakentamisen ja huollon logistiikassa .
Raahe – Pohjoisen tuulivoiman keskus Raahen satama on noussut yhdeksi tärkeimmistä tuulivoimaloiden kuljetuksiin erikoistuneista satamista Suomessa . Sen vahvuuksia ovat syvä väylä , suuri varastokapasiteetti ja moderni nostokalusto , joka mahdollistaa jopa yli 100 tonnin painoisten komponenttien käsittelyn . Raahen sataman kautta on kuljetettu lukuisia tuulivoimaloita erityisesti Pohjois-Suomen hankkeisiin .
Kalajoki – Investointeja kasvavaan tuulivoimamarkkinaan Kalajoen satama on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti logistiikkaratkaisujaan tuulivoima-alan tarpeisiin . Satama on laajentanut varastoalueitaan ja hankkinut erikoisnostureita , jotka soveltuvat suurten tuulivoimakomponenttien käsittelyyn . Lisäksi Kalajoen satama sijaitsee logistisesti erinomaisella paikalla , sillä se palvelee Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan laajoja tuulipuistoalueita .
30 enertec 1 / 2025