enertec 1/2025 | Page 32

ILMOITUS

PIETARSAAREN SATAMA ON TUULIVOIMAPROJEKTIEN MAHDOLLISTAJA

TEKSTI : SAMI J . ANTEROINEN
Tuulivoiman asema kotimaisessa energiapaletissa on vankka : tuulivoiman osuus sähköntuotannosta kasvoi viime vuoden aikana reilusti ja ohitti toisena pitkään olleen vesivoiman . Koko vuoden sähkönkulutuksesta tuulivoimalla katettiin jo 24 prosenttia .
TUULIVOIMALLA TUOTETTIIN viime vuoden aikana 19,8 terawattituntia ( TWh ) sähköä , mikä nostaa sen ydinvoiman jälkeen Suomen toiseksi suurimmaksi sähköntuotannon muodoksi .
Tuulivoima on tällä hetkellä Suomen nopeimmin kasvava sähköntuotantomuoto , jota on rakennettu jo vuodesta 2019 lähtien markkinaehtoisesti , ilman valtion tukea . Kaikesta Suomen tuulivoimasta on rakennettu ilman tukea 70 prosenttia .
Tuulivoiman ” selling pointit ” tunnetaan alalla jo varsin hyvin : kyseessä on markkinaehtoinen , päästötön sähköntuotantotapa , jonka kasvupotentiaali on omaa luokkaansa . Vihreän siirtymän suuret teolliset investoinnit – kuten vety – eivät nekään pääse lähtöruutua pidemmälle ilman puhdasta sähköä , jonka tuulivoima tuottaa .
Tuulivoimaprojektien luottopakki Tuulivoiman investoinnit ovat keskittyneet Länsi-Suomeen – ja erityisesti Pohjanmaa on profiloitunut tuulivoimamaakuntana . Kun massiiviset tuulivoimaprojektit rantautuvat Suomeen , tarvitaan luonnollisesti satama , joka pystyy ottamaan kopin isostakin toimituksesta .
Pietarsaaren sataman toimitusjohtaja Juha Hakala kertoo , että satamalla on vahvat näytöt tuulivoimaprojekteista .
” Maantiekuljetuksia tarvitaan tyypillisen tuulivoimaprojektin yhteydessä yli 150 kappaletta , joten logistiikan pitää rullata hyvin ”, Hakala toteaa .
Tuulivoimaprojektien massiiviset kuljetukset virtaavat vaivatta satamasta sisämaahan – kiitos sataman viimeaikaisten investointien . Näistä tärkein on vuonna 2023 satamassa käyttöön otettu 140 tonnia nostava Liebherr-satamanosturi , joka tuli ” taistelupariksi ” olemassa olevalle Gottwald-satamanosturille .
” Valmiiksi mietitty konsepti ja esteettömyys on iso juttu tuulivoimaprojektien onnistuneen logistiikan kannalta .” Isossa kuvassa auttaa , että noin neljäsosa nyt suunnitellusta uudesta tuulivoimakapasiteetista sijaitsee alle 200 km säteellä Pietarsaaresta .
Maalla ja merellä Hakalan mukaan Pietarsaaren satama on ” täysillä mukana ” tekemässä vihreää siirtymää maalla – ja myös merellä . Uusiutuvan energian yhtiö OX2 on kehittänyt muutaman vuoden ajan kolmea Suomen talousvyöhykkeelle sijoittuvaa merituulivoimapuistoa : Hallaa , Lainetta ja Tyrskyä .
Kaavaillut kolme merituulivoimapuistoa voisivat luoda koko elinkaarensa aikana ( eli suunnittelu- , rakennus- ja käyttövaiheissa ) yli 37 000 henkilötyövuotta ja tuottaa kunnille ja valtiolle yhteensä yli 19 miljardia euroa verotuloa . Työllisyysvaikutuksista yli kaksi kolmasosaa syntyy merituulivoimaloiden käyttöaikana .
Merituulivoiman arvioidaan olevan tulevaisuudessa hyvinkin keskeisessä roolissa sähköntuotannossa , vähäpäästöisen teollisuuden kasvuedellytysten luomisessa ja Suomen hiilineutraaliuustavoitteiden saavuttamisessa . Lisäksi hallitus on esittänyt uutta lainsäädäntöä sääntelemään merituulivoiman hankekehitystä Suomen talousvyöhykkeellä .
Operaattorille tarvetta Merituulivoiman ” edunsaajia ” ovat esimerkiksi juuri Pietarsaari ja sen ympäristö . Yksin Laine-merituulivoimapuiston taloudelliset vaikutukset Pietarsaareen ja sen ympäristöön ovat merkittävät : Laine voisi työllistää suunnittelu- ja rakentamisvaiheissa sekä käyttöaikana noin 13 000 henkilötyövuotta ja tuottaa kunnille ja valtiolle noin 7,3 miljardia euroa veroja .
Pietarsaaren satamalla on esisopimus OX2 : n kanssa Lainepuiston käyttö- & kunnossapitotukikohtana ( O & M ) toimimisesta . Hakala toteaa , että merituulivoimapuisto ei ole todellisuutta vielä vuosikausiin , mutta jahka Laine on toiminnassa , satama on sille elintärkeä napanuora mantereelle .
” Pietarsaari on lähin satama ja meiltä tulee lähtemään liikennettä Laineelle päivittäin .” n
Lisätietoja : portofpietarsaari . fi
32 enertec 1 / 2025