UUTIS VIRTAA
Palstalla yhteistyökumppanimme kertovat toiminnastaan.
NOSTOLAVA-AUTOJA
VAATIVAAN KÄYTTÖÖN
TEKSTI: ARI MONONEN
VERKONRAKENNUS- JA huoltotöissä tarvitaan usein nos-
tolava-autoja. Koska suunnittelu ja materiaalit ovat kehittyneet,
tällaiset autot voidaan nykyään rakentaa aiempaa kevyem-
miksi. Monesti nostin on mahdollista asentaa alle 3,5 tonnin
painoisen pakettiauton alustalle.
Nostolava-autoja vuokraava Janneniska Oy on hankkinut
”Kyseessä on monikäyttöinen nostin. Käyttösovelluksia ovat
esimerkiksi tele- ja sähköverkkojen rakentaminen ja huolto,
vuoden 2019 aikana uudenlaista ja entistä kevyempää nosto- katuvalojen kunnossapito, kattotyöt sekä erilaiset kiinteistöhuolto-
lavakalustoa. Uutuudet soveltuvat esimerkiksi linjanrakennus- ja rakennustyöt. Kapean rakenteensa ansiosta laite sopii muun
töihin sekä sähkö- ja televerkkojen huolto- ja korjaustöihin. muassa tiheästi rakennettuihin kaupunkiolosuhteisiin.”
”Toimintamme perustana on nykyaikainen, helppokäyttöi-
Toinen uutuus on nelivetoisen Ford Ranger -avolavapaketti
nen ja turvallinen kalusto”, Janneniska Rent Oy:n toimitusjoh- auton alustalle sijoitettu 13-metrinen nostin. Sitä voidaan käyttää
taja Ville Helminen korostaa. vaikkapa avojohtolinjojen purkutöissä maasto-olosuhteissa.
Nostolava-autoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa, joissa
Edelleen Janneniskan uusiin laitteisiin kuuluu pakettiautojen
vaaditaan suurta työskentelykorkeutta tai joissa nostin joudu- päälle sijoitettuja Panel Van -nostimia, joiden etuna on
taan sijoittamaan hieman etäälle työkohteesta. suuri kuormaustila.
”Valittavissa on nelivetomalleja vaikeisiin maastoihin sekä
”Sellaiset ovat käteviä sähkö- ja televerkkoasennustöissä,
erittäin kevytrakenteisia ja alustaltaan pieniä nostimia”, ker- sillä asennustarvikkeet voidaan kuljettaa samalla autolla. Verkon
too Helminen. rakennusyhtiöt hankkivat näitä nostimia käyttöönsä pitkä
Uutuuksiin kuuluva Janneniska 23 on kotimainen henkilö
aikaisilla leasing- tai vuokrasopimuksilla”, Helminen mainitsee. n
nostin, joka on valmistettu yhteistyössä suomalaisen Dinolift
Oy:n kanssa. Nostokorkeus yltää 23 metriin.
Lisätietoja: www.janneniska.com
ENERGIANTUOTANNON
PÄÄSTÖT ALAS
ENVIROBURNERSIN
POLTTIMILLA
TEKSTI: JARI PELTORANTA
VIIME VUOSINA Suomessa on siirrytty pois raskaasta poltto män kokonaistoimitus Tornion Voimalle. Toimitetun laitteiston
öljystä energiantuotannon kiristyneiden päästövaatimusten kokonaisteho on 130 MW.
vuoksi. Kotimaisen Enviroburners Oy:n kaltaiselle erikoispoltin-
valmistajalle säädösten kiristyminen on hyvä muutos.
Enviroburners on vaativien energiateollisuuden kohteiden
laitetoimittaja, joka on erikoistunut innovatiivisten ja ympäris-
töystävällisten vaihtoehtoisten polttoaineiden poltinlaitteistoihin.
”Vaatimusten koventuessa yritykset joutuvat panostamaan
Tornion Voiman varavoimakattiloihin asennettiin uudet
monipolttoainepolttimet vanhojen raskasöljypolttimien tilalle,
koska varatehokattiloiden ympäristölupa raskaan polttoöljyn
käytölle oli päättymässä.
Vaihtoehtoina oli lisätä puhdistuslaitteita öljykäyttöisille
kattiloille tai muuttaa polttoaine esimerkiksi maakaasulle.
puhtaampaan polttoteknologiaan ja puhtaampiin polttoainei- Maakaasu on sekä halvempaa että vähäpäästöisempää kuin
siin. Tämä on luonut Enviroburnersille useita uusia projektimah- raskas polttoöljy, mikä käänsi päätöksen maakaasun hyväksi.
dollisuuksia, joihin on toimitettu vähäpäästöisiä polttimiamme. Muutos lähes lopettaa Tornion voiman varakattiloiden rikki-
Ne hyödyntävät polttoaineena muun muassa biokaasua, puu- dioksidi- ja hiukkaspäästöt, puolittaa typpidioksidien päästöt
pölyä, prosessiteollisuuden jätekaasuja ja LNG:tä”, Envirobur- sekä vähentää kasvihuonekaasuja reilulla neljänneksellä.
ners Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Lauri Tuominen kertoo.
”Uudet laitteet ovat Low-Nox-tekniikkaa, ja niiden avulla
saavutetaan sekä maakaasun että häkäkaasujen uudet pääs-
Uudet päästömääräykset täyttyvät
tövaatimukset”, Tuominen kertoo. n
Yksi suurimmista yrityksen avaimet käteen -projekteista oli viime
vuoden lopulla käyttöönotettu viiden LNG/CO-poltinjärjestel-
52 enertec 3–4 / 2019
Lisätietoja: www.enviroburners.fi