enertec 3+4/2019 | Page 52

UUTIS  VIRTAA Palstalla yhteistyökumppanimme kertovat toiminnastaan. NOSTOLAVA-AUTOJA VAATIVAAN KÄYTTÖÖN TEKSTI: ARI MONONEN VERKONRAKENNUS- JA huoltotöissä tarvitaan usein nos- tolava-autoja. Koska suunnittelu ja materiaalit ovat kehittyneet, tällaiset autot voidaan nykyään rakentaa aiempaa kevyem- miksi. Monesti nostin on mahdollista asentaa alle 3,5 tonnin painoisen pakettiauton alustalle. Nostolava-autoja vuokraava Janneniska Oy on hankkinut ”Kyseessä on monikäyttöinen nostin. Käyttösovelluksia ovat esimerkiksi tele- ja sähköverkkojen rakentaminen ja huolto, vuoden 2019 aikana uudenlaista ja entistä kevyempää nosto- katuvalojen kunnossapito, kattotyöt sekä erilaiset kiinteistöhuolto- lavakalustoa. Uutuudet soveltuvat esimerkiksi linjanrakennus- ja rakennustyöt. Kapean rakenteensa ansiosta laite sopii muun töihin sekä sähkö- ja televerkkojen huolto- ja korjaustöihin. muassa tiheästi rakennettuihin kaupunkiolosuhteisiin.” ”Toimintamme perustana on nykyaikainen, helppokäyttöi- Toinen uutuus on nelivetoisen Ford Ranger -avolava­paketti­ nen ja turvallinen kalusto”, Janneniska Rent Oy:n toimitusjoh- auton alustalle sijoitettu 13-metrinen nostin. Sitä voidaan käyttää taja Ville Helminen korostaa. vaikkapa avojohtolinjojen purkutöissä maasto-olosuhteissa. Nostolava-autoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa, joissa Edelleen Janneniskan uusiin laitteisiin kuuluu paketti­autojen vaaditaan suurta työskentelykorkeutta tai joissa nostin joudu- päälle sijoitettuja Panel Van­ -nostimia, joiden etuna on taan sijoittamaan hieman etäälle työkohteesta. suuri kuormaustila. ”Valittavissa on nelivetomalleja vaikeisiin maastoihin sekä ”Sellaiset ovat käteviä sähkö- ja televerkkoasennustöissä, erittäin kevytrakenteisia ja alustaltaan pieniä nostimia”, ker- sillä asennustarvikkeet voidaan kuljettaa samalla autolla. Verkon­ too Helminen. rakennusyhtiöt hankkivat näitä nostimia käyttöönsä pitkä­ Uutuuksiin kuuluva Janneniska 23 on kotimainen henkilö­ aikaisilla leasing- tai vuokrasopimuksilla”, Helminen mainitsee.   n nostin, joka on valmistettu yhteistyössä suomalaisen Dinolift Oy:n kanssa. Nostokorkeus yltää 23 metriin. Lisätietoja: www.janneniska.com ENERGIANTUOTANNON PÄÄSTÖT ALAS ENVIROBURNERSIN POLTTIMILLA TEKSTI: JARI PELTORANTA VIIME VUOSINA Suomessa on siirrytty pois raskaasta poltto­ män kokonaistoimitus Tornion Voimalle. Toimitetun laitteiston öljystä energiantuotannon kiristyneiden päästövaatimusten kokonaisteho on 130 MW. vuoksi. Kotimaisen Enviroburners Oy:n kaltaiselle erikoispoltin- valmistajalle säädösten kiristyminen on hyvä muutos. Enviroburners on vaativien energiateollisuuden kohteiden laitetoimittaja, joka on erikoistunut innovatiivisten ja ympäris- töystävällisten vaihtoehtoisten polttoaineiden poltinlaitteistoihin. ”Vaatimusten koventuessa yritykset joutuvat panostamaan Tornion Voiman varavoimakattiloihin asennettiin uudet monipolttoainepolttimet vanhojen raskasöljypolttimien tilalle, koska varatehokattiloiden ympäristölupa raskaan polttoöljyn käytölle oli päättymässä. Vaihtoehtoina oli lisätä puhdistuslaitteita öljykäyttöisille kattiloille tai muuttaa polttoaine esimerkiksi maakaasulle. puhtaampaan polttoteknologiaan ja puhtaampiin polttoainei- Maakaasu on sekä halvempaa että vähäpäästöisempää kuin siin. Tämä on luonut Enviroburnersille useita uusia projektimah- raskas polttoöljy, mikä käänsi päätöksen maakaasun hyväksi. dollisuuksia, joihin on toimitettu vähäpäästöisiä polttimiamme. Muutos lähes lopettaa Tornion voiman varakattiloiden rikki- Ne hyödyntävät polttoaineena muun muassa biokaasua, puu- dioksidi- ja hiukkaspäästöt, puolittaa typpidioksidien päästöt pölyä, prosessiteollisuuden jätekaasuja ja LNG:tä”, Envirobur- sekä vähentää kasvihuonekaasuja reilulla neljänneksellä. ners Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Lauri Tuominen kertoo. ”Uudet laitteet ovat Low-Nox-tekniikkaa, ja niiden avulla saavutetaan sekä maakaasun että häkäkaasujen uudet pääs- Uudet päästömääräykset täyttyvät tövaatimukset”, Tuominen kertoo. n Yksi suurimmista yrityksen avaimet käteen -projekteista oli viime vuoden lopulla käyttöönotettu viiden LNG/CO-poltinjärjestel- 52 enertec   3–4 /  2019 Lisätietoja: www.enviroburners.fi