enertec 4/2025 | Page 22

ILMOITUS

VANHAT KAUKOLÄMPÖ- JA HÖYRYKATTILAT UUSIUTUVALLE ENERGIALLE RETROFITTAUKSELLA

TEKSTI: JARI PELTORANTA
Kotimainen energia- ja prosessitekniikan asiantuntijayritys CTI – CT Industrial toteuttaa haastavia ja innovatiivisia ratkaisuja teollisuusasiakkailleen ja uudistaa energiajärjestelmiä kestävämmiksi, älykkäämmiksi ja vastuullisemmiksi. Yksi CTI: n tarjoamista palveluista on retrofit-palvelu, jossa olemassa oleva energiajärjestelmä päivitetään käyttämään fossiilisen polttoaineen sijaan biopolttoainetta – pellettipölyä, bioöljyä tai biokaasua – ilman uutta kattilainvestointia.
TYYPILLISIÄ CTI: N retrofit-kohteita ovat kaukolämpölaitokset ja varavoimalaitokset, joissa polttoaine halutaan vaihtaa fossiilisesta öljystä tai kaasusta puupellettiin, bioöljyyn tai-kaasuun.
” Teemme myös uusia pölypolttosovelluksia, jossa asiakkaalle toimitetaan kokonaan uusi kattilakin. Parhaillaan kauko lämpö ja teollisen lämmöntuotanto myös sähköistyvät vauhdilla, ja me teemme myös paljon sähkökattilaprojekteja. Asiak kaat tarvitsevat varavoimaa sähkön lisäksi ja tähän retrofit soveltuu loistavasti”, CTI: n toimitusjohtaja Mikko Lehtonen kertoo.
Uusiutuvalle energialle ilman uutta kattilainvestointia” Suomen kaukolämpöverkostossa on paljon bioperusvoimaa kaukolämpökattiloilla ja vanhoja hyvin vähän käytettyjä varakattiloita polttoöljyllä tai maakaasulla. Siellä on iso uusimispotentiaali, koska laitosten öljypolttimet alkavat olla 20 – 40 vuotta vanhoja. Yleensä laitoksissa on 5 – 70 megawatin öljykattila, jolla on vähän käyttötunteja. Nämä ovat retrofittaukselle ihanteellisia kohteita”, Lehtonen toteaa.
CTI on konvertoinut Lappeenrannan Lämpö Oy: lle kaksi 15 MW maakaasukattilaa pölypoltolle. Projektissa on mukana myös savukaasujen lämmön talteenotto, mikä parantaa laitoksen hyötysuhdetta yhdessä polttotekniikan muutoksen kanssa. Laitoksen polttimet toteutettiin monipolttoainekäyttöön, missä pääpolttoaine on pöly, mutta tulevaisuudessa on myös mahdollista käyttää bioöljyä tai biokaasua. Tämä on merkittävä huoltovarmuustekijä ja mahdollistaa halvimman polttoaineen käytön markkinatilanteen mukaan.
22 enertec 4 / 2025