vaihtoehtoja on tutkittu . Muun muassa Stora Enso tutkii parhaillaan biopohjaisen hiilen käyttömahdollisuuksia energian varastoinnissa ”, Pihlatie kertoo .
 Hänen mukaansa energian stationäärisessä varastoinnissa ei välttämättä vaadita yhtä paljon energiatiheyttä kuin autojen akuissa . Silloin kennot voivat olla halvempia valmistaa , ja niitä voidaan käyttää kerralla suuria määriä .
 ” Tällaisissakin sovelluksissa on ollut paljon litium-pohjaisia akkuja , varsinkin pilottihankkeissa . Sittemmin on tutkittu myös natriumpohjaisia akkuja sekä elektrolyytin hapetus / pelkistys -reaktioon perustuvia virtausakkuratkaisuja .”
 ”
 Vuosien mittaan akkujen ominaisuudet ovatkin jo selvästi parantuneet .
 Hinta putoaa – akut paranevat Sekä autojen että matkapuhelimien ja muiden mobiililaitteiden akuissa on jo pitkään käytetty litium-ionitekniikkaa .
 ” Se on toimiva tekniikka , joka kehittyy jatkuvasti . Autoliikennekäyttöä varten akkuihin on saatava lisää energiatiheyttä ”, arvioi Pihlatie .
 ” Akkujen olisi kestettävä pitempään ja myös kestettävä pikalatauksia . Tätä varten selvittelemme uusia valmistusprosesseja .”
 Vuosien mittaan akkujen ominaisuudet ovatkin jo selvästi parantuneet . Nykyisin valmistettavien sähköautojen akuissa on enemmän kapasiteettia kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten , joten autojen toimintasädettä yhtä latausta kohti on voitu pidentää .
 ” Aiempaa tehokkaammat valmistusprosessit myös pudottavat akkujen hintaa , vaikka tuotteiden ominaisuudet samalla paranevat ”, Pihlatie toteaa .
 Joissakin nykyisissä akkumateriaaleissa on se ongelma , että ne ovat myrkyllisiä tai muutoin haitallisia . Lisäksi osa materiaaleista on niin harvinaisia , että ne uhkaavat lähiaikoina loppua maailmasta kokonaan .
 24 enertec 3 – 4 / 2020